Her er de 5 vigtigste ting du skal undgå, hvis du vil være gravid..

Blog opslag

30 okt, 2020

1: Underliggende inflammation
Anti-inflammatorisk er blevet lidt et buzz-word i helsekredse, og der er snart ikke en café, der ikke har en ’anti-inflammatorisk’ juice på menuen. Det er der faktisk mange gode grunde til, men først og fremmest skal vi huske, at inflammation ikke er et problem i sig selv, og at din krop hele tiden har en grad af inflammation. Det er simpelthen umuligt at undgå helt, da det blot er en reaktion, der sker i kroppen, når den er i gang med at reparere beskadiget væv og bekæmpe ubudne gæster, så som dårlige bakterier, vira og frie radikaler. Problemet sker, når kroppen ikke kan følge med, og der opstår for meget inflammation over længere tid. Så kan inflammationen blive kronisk, med kedelige følgevirkninger som forstyrrelse i stofskiftet, tidlig aldring og livsstilssygdomme. Der skal faktisk ikke ret megen afvigelse til i dit stofskifte, før det påvirker dine graviditetschancer negativt. Den gode nyhed er så, at en anti-inflammatorisk livsstil dermed også kan få din krop tilbage på sporet igen.

2: At stresse over stress i hverdagen
Det er næsten umuligt ikke at opleve en form for stress i hverdagen. Især når du er i gang med projekt baby. Stress i sig selv er ikke noget problem, hvis det blot er kortvarigt stress, som du ikke tænker nærmere over. Stress bliver først virkeligt problematisk, hvis det er længerevarende stress, som du i øvrigt får dårlig samvittighed over, f.eks. fordi du ’godt ved’ at det er usundt at stresse, eller du har lovet dig selv ’ikke at stresse’. I det tilfælde kan længerevarende stress tage styringen over dine ressourcer i kroppen, så der pludseligt ikke længere er grønt lys for en graviditet. Det sker fordi kroppen opfatter stress som en reaktion på en livstruende fare, som først og fremmest skal overleves. I den forbindelse er reproduktion ikke på agendaen igen, før denne langvarige ’livstruende fare’, er drevet over.

3: Mangel på næringsstoffer
Desværre kan det være svært at spise fødevarer, der har nok næringstæthed med den moderne kost de fleste spiser i dag. Men det du putter i munden har indflydelse på din krops evne til at producere en tilstrækkelig mængde af hormoner, og kroppens evne til at opretholde den rigtige balance mellem de forskellige hormoner i løbet af din cyklus. Det har også stor indflydelse på din egen æg-kvalitet og på din mands sædkvalitet.
Ernæring er derfor vigtigt i din forberedelse på en ukompliceret graviditet. Et eksempel du nok kender, er din krops adgang til folat, der er vigtig for fosteret udvikling i den tidlige graviditet. Et andet eksempel er kroppens status i forhold til C-vitamin, der har en indflydelse på kollagens sammenhængskraft, og dermed også har vist sig at være en medvirkende faktor ved for tidlig vandafgang.

4: Et svingende blodsukker
Der er efterhånden mange, der har forsøgt at gå sukkerfri i nogle dage eller uger, for at se om det havde en effekt på forskellige symptomer. De fleste ved nemlig godt, at sukker generelt kan være skidt for helbredet. Når vi taler om blodsukkersvingninger, så går vi lige et skridt videre end blot at tale om raffineret sukker. Så taler vi nemlig om alle de mange hurtige kulhydrater, der omdannes til sukker i vores fordøjelse. De har nemlig næsten samme effekt på blodsukkeret som hvidt sukker. Hvis vi småspiser hurtige kulhydrater mellem måltiderne hver dag, så får vores krop aldrig rigtig pause fra ’oprydningen’ fra det høje blodsukker, der bl.a. involverer insulin. Dette kan lede til insulinresistens og inflammatioriske tilstande i kroppen, der igen kan få skubbet hormonerne ud af balance.
Det er derfor en god idé at ’træne’ blodsukkeret med gode lange pauser mellem hvert måltid, fysisk aktivitet og generelt at vedligeholde din muskelmasse, som er vigtig for at sukkeret i blodet har et sted at ’finde hen’.

5: Manglende blodcirkulation til livmor
Du tænker nok ikke så meget over det i hverdagen, men din livsstil har stor betydning for hvor megen blodcirkulation til din livmor, der er i løbet af en dag. Det er derfor jeg altid spørger mine klienter, hvor mange timer de sidder ned dagligt. Det kan nemlig give en ret god indikation i forhold til hvor god deres blodcirkulation er i området.
Er der ikke en god blodcirkulation, så har kroppen svært ved at levere ilt og næringsstoffer nok til cellerne, der både skal blive til sunde og gode æg, og til de celler, der skal modtage ægget, når det er befrugtet. Det er jo super surt at bruge en masse tid og energi på at spise rigtigt og tage alle de rigtige tilskud, hvis ikke hele herligheden når frem til leveringsstedet.

Den skarpe læser vil nok allerede nu have opdaget, at disse 5 ting faktisk spiller sammen. Har du svingende blodsukker og stresser du meget? Ja, så er der god grobund for inflammatoriske tilstande i kroppen. Samtidigt spiller stress også ind på blodcirkulationen til din livmor. Hvis du så samtidigt mangler nogle vigtige næringsstoffer, så er scenen virkeligt sat for, at du kan få langt sværere ved at blive gravid.

Heldigvis er det alt sammen noget, der kan gøres noget ved. Når først du har fået styr på disse 5 ting, så er kroppen ret hurtigt tilbage på sporet og vil genfinde den rigtige balance til en sund graviditet.

Giv det en tanke, og kig på din hverdag: Hvor ligger dine største udfordringer? Hvad er den ene ting, som du kan ændre på for at forbedre fertiliteten hurtigst?

Kærligst
Malene
/Fertilista

Annonce

2 Kommentarer

  1. Stine

    Kan man tag for mange vitamin piller ? Og hvilken er vigtigste ?

    Svar
    • Malene

      Kære Stine,

      JA,man kan godt tage for mange vitaminpiller!

      Især hvis kroppen i forvejen er en smule ude af balance, så kan det forskubbe kroppens balance yderligere, hvis man tager for mange af ‘de forkerte’ næringsstoffer.

      Jeg bruger derfor selv hårmineral analyse til at se, hvor din krops balance ligger lige nu. Analysen viser også hvilke næringsstoffer kroppen er i mangel af, og om der eventuelt er nogle tungmetaller, der driller. Det giver et rigtigt godt fundament for mine anbefalinger til eventuelle kosttilskud.

      Når det så er sagt, så har jeg endnu aldrig mødt en kvinde, der ikke med fordel kunne få mere magnesium, C-vitamin og kalium enten som tilskud eller i kosten. De fleste har også god gavn af omega-3 fedtsyrer og mælkesyrebakterier.

      MEN vi skal selvfølgeligt altid huske, at kosttilskud netop er TILSKUD. De kan aldrig erstatte en sund og blodsukkerstabil kost, rigeligt med søvn af god kvalitet og en effektiv håndtering af de stressfaktorer, vi møder i hverdagen.

      Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.

      Ønsker du mere uddybning, så skriv gerne tilmig på malene@fertilista.dk

      Kærligst

      Malene
      /fertilista

      Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Relateret indlæg…

De 2 enkle fertilitetsråd, som ALLE kvinder bør kende!

De 2 enkle fertilitetsråd, som ALLE kvinder bør kende!

– Kan du holde på en hemmelighed?
…Okay! Så tør jeg nemlig godt give dig lidt af min ’secret sauce’, når jeg arbejder med forbedring af fertiliteten! Der er især to vigtige huller i din ‘fertilitetsspand’, som det kan være smart at få lappet først!

læs mere

Behandlingstilbudkalender

No event found!