Sådan forbereder du dig på fertilitetsbehandling

af | juni 5, 2019 | 0 Kommentarer

Du kan selv gøre en masse for at forberede dig på fertilitetsbehandling, og derved have det bedst mulige udgangspunkt.

En del af forberedelsen handler om at minimere unødigt stress før, under og efter et behandlingsforsøg.

Og der er god grund til at sætte alle sejl ind på at reducere stress. Forskning peger nemlig på, at stressreduktion kan øge graviditetschancerne, og samtidig får du det bedre psykisk.

Der ikke er meget hjælp at hente til det psykiske pres, der naturligt opstår i et fertilitetsbehandlingsforløb. Lægerne behandler din krop. Ikke din psyke. Den skal du selv tage ansvar for. Du skal selv handle aktivt for at få hjælp og støtte, så du har det bedste udgangspunkt for at blive gravid og komme helskinnet gennem et behandlingsforløb.

For mange kvinder kommer bekymringer, stress og frygt til at styre alt i livet i denne periode. Men det er muligt at gøre noget selv for at modvirke dette. Du kan lære teknikker til at mindske stress og håndtere bekymringer.

I USA har man i mange år brugt Mind-Body forløb til at lære kvinder i fertilitetsbehandling at nedbringe stress og håndtere bekymringer og angst. Ved The Domar Center for Mind/Body Health har de forsket i dette, og resultaterne peger på, at netop forløb der arbejder med både kropslige og psykiske aspekter ved fertilitetsbetinget stress, har overraskende gode resultater, når vi taler om at få det bedre psykisk og samtidig øge graviditetschancerne.

Kort sagt, der er en masse du selv kan gøre. Du skal bare række ud og finde den hjælp, der er bedst for dig.

 Sådan kan du forberede dig

Hvis du lige nu står og skal i gang med et behandlingsforsøg, så prøv at planlægge den kommende periode ud fra nedenstående fem punkter. På den måde kan du hjælpe dig selv med at undgå unødigt pres og stress.

 Hvem skal vide det?

For det første kan du overveje, hvem du fortæller det til. Det er forskelligt, hvor åbne vi har brug for at være omkring vores livssituation, og det er selvfølgelig godt, hvis dine nærmeste kan give dig kærlig støtte gennem et behandlingsforsøg. Men tænk over, at det kan være en stor belastning, hvis mange ved det, og derfor spørger til dig. Det kan være en stressfaktor, at du i perioden får mange håbefulde beskeder og opringninger fra velmenende folk, der vil spørge til dit forløb.

Ender du med en negativ graviditetstest, er det måske ikke lige dét, du har brug for.

Hvis du vil undgå at skulle fortælle det samme til mange, kan du have en ”talsmand”, du holder opdateret. Det kan være en veninde eller søster. Så kan dem, der gerne vil vide, hvordan du har det, ringe til din talsmand.

På den måde kan du bedre selv styre, hvem du vil tale med, hvornår.

 Planlæg din tid

Når du skal i gang med et behandlingsforsøg så tænk på, hvordan du i den kommende periode kan planlægge dit arbejde bedst mulig i forhold til arbejdspres.

Måske kan du færdiggøre projekter inden dit behandlingsforsøg starter. Måske kan du springe en arbejdsopgave over eller udskyde den til senere. Eller måske kan du planlægge dit behandlingsforsøg, så den rammer ind i feriedage, afspadsering eller en periode, hvor du kan trække lidt på din flekstid.

Det samme gælder med andre arrangementer, fester og sammenkomster. Overvej hvad der giver mening for dig at deltage i.

Det er helt okay at melde afbud til sociale aktiviteter, du ikke har overskud eller lyst til. Alene af den årsag at det forårsager unødigt stress hos dig. Fx vil det for de fleste kvinder, der er i gang med et behandlingsforsøg ikke give særlig meget mening at deltage i et babyshower.

Meld fra. Prioriter dig selv. Det er helt okay.

Kort sagt, du skal sørge for at planlægge tiden, så der er mindst muligt pres og belastning i den periode, du gennemfører et behandlingsforsøg.

Når det så er sagt, gavner det dig heller ikke at isolere dig. Det handler om, at du skal finde den rette balance. Du skal undgå pres, men også hente den gode energi og støtte du kan få fra dine omgivelser.

 Planlæg hyggetid

Er du i parforhold, kan det være godt at afsætte tid til at pleje kærligheden lidt ekstra. Det virker stressreducerende at mærke nærhed og kærlighed.

Måske er det også rart, at du og din partner har god tid sammen på testdagen. Hvis testen er negativ, har I sikkert brug for at have tid til at være kede af det sammen og måske tale om næste skridt i forløbet. Hvis testen er positiv, så skal I have god tid til at fejre den og hinanden.

Hvis du ikke er i parforhold, så overvej hvordan du kan bruge familie eller nære venner til at skabe lidt ekstra tryghed omkring dig. Lav en aftale med én der står dig nær, om at vedkommende er til rådighed på testdagen.
Så ved du, hvor du kan finde en at glæde dig sammen med. Eller hente støtte, hvis du får brug for det.

 Afspændingsteknikker

Gode rutiner med daglig brug af mindfulness eller afspændings- og meditationsøvelser er en meget effektiv måde at mindske stress på, fordi det bringer dit nervesystem i ro.

Sørg for at du har øvet dig i teknikker og opbygget en god rutine allerede inden et behandlingsforsøg sættes i gang. Så er dit udgangspunkt godt, og du ved, hvad der virker for dig.

Jeg har samlet nogle gode links til dig, så du kan komme i gang med det sammen.

Klik her: Stress og fertilitet

Øg dit velvære

Du skal gøre alt, hvad du kan for at forkæle dig selv lidt ekstra i hverdagen.

Når du har rare og dejlige stunder, virker det stressreducerende. Det kan være alt fra et lækker måltid mad, til et dejligt varmt bad, en skøn gåtur, en kop af din yndlings te eller en hyggestund med din partner. Kort sagt, alt hvad der gør dig afslappet, godt tilpas og giver dig velvære, er stressreducerende og godt for din krop og dit sind.

Tricket er, at du kan reducere stress ved at forkæle dig selv med gode og dejlige stunder.

Det vil sige, når du øger mængden af det, der giver dig velvære og gør dig godt tilpas, sænker du samtidig dit stressniveau. Og dét er godt for fertiliteten – og din livskvalitet generelt.

Spørg dig selv flere gange dagligt: hvad kan jeg gøre lige nu, som kan gøre dagen en lille smule bedre? 

Og gør det så!

Har du brug for mere?

Hvis du vil læse mere om, hvad du selv kan gøre for at modvirke stress, kan du læse med her: Stress og fertilitet

Du kan også læse mere om Mind-Body forløb for ufrivilligt barnløse kvinder i fertilitetsbehandling her: Mind-Body forløb

Hvis du har brug for rådgivning og støtte til det følelsesmæssige pres i forbindelse med ufrivillig barnløshed og fertilitetsbehandling, kan du få gratis anonym rådgivning her: Gratis rådgivning

Jeg ønsker dig alt held og lykke på din vej.

Referencer:

Akhter, M. Marcus, R.A. Kerber, M. Kong, K.C. Taylor. The Impact of Periconceptional Maternal Stress on FecundabilityAnnals of Epidemiology, 2016; DOI: 10.1016/j.annepidem.2016.07.015

Domar, A. et al.: Impact of a group mind/body intervention on pregnancy rates in IVF patients. Fertility and Sterility, Vol. 95 (7), 2011, doi:10.1016/j.fertnstert.2011.03.046.

Frederiksen Y, Farver-Vestergaard I, Skovgård NG, Ingerslev HJ, Zachariae R. Efficacy of psychosocial interventions for psychological and pregnancy outcomes in infertile women and men: a systematic review and meta-analysis.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest