Selvomsorg og ro i nervesystemet

af | juli 11, 2019 | 0 Kommentarer

Reklame

Sommerferien er lige om hjørnet – eller også er den begyndt, og jeg ved, at mange af jer holder en pause fra behandlingen hen over sommeren.

Måske oplever du pausen som næsten uudholdelig, fordi det føles som om håbet forsvinder og tiden bare går, uden du kommer tættere på den graviditet, du længes så meget efter?

Eller måske føles pausen som et nødvendigt frirum til bare at være dig selv igen. Uden hormoner og behandlingspres?

Måske føles sommerpausen som noget helt tredje for dig?

Uanset hvordan din sommer ser ud, så er det allerbedste, du kan gøre for dig selv og din fertilitet faktisk at tage dig rigtig godt af dig selv.

Når du har det svært, er det nemlig ekstra vigtigt, at du yder omsorg for dig selv. Derved får du det bedre psykisk, og samtidig bringer du dit nervesystem i ro, så din krop kommer i en bedre balance.

Selvomsorg handler om, at lytte efter dine behov og gøre det du har brug for i den situation du nu engang, befinder dig i.

Jeg ved, det er nemmere sagt end gjort. Hvis du ikke er vant til at høre dine behov, så ved du faktisk ikke, hvad du skal lytte efter.

Er du god til at gøre det du har brug for? 
Eller er du bedre til at gøre det andre har brug for?

Jeg vil gerne give dig et par øvelser, der kan hjælpe dig på vej. Jeg ved nemlig af erfaring, at man ikke bare “kan slappe helt af, være god ved sig selv og tænke på noget andet end graviditet”. Heller ikke selv om det er sommerferie.
Der skal konkrete tiltag til, før det kan lykkes.

En god måde hvorpå du kan yde omsorg for dig selv, er ved at øve dig i at bringe nervesystemet til ro, så din krop bliver afslappet og dine tanker kører lidt langsommere. Derved styrker du både dig selv og din fertilitet.

En metode til det er at bruge afspænding, meditation og mindfulness.

Jeg har nogle gode og nemme øvelser til dig, så du kan komme i gang med det samme. Prøv dig lidt frem for at finde ud af, hvad der virker for dig.

Det kræver lidt øvelse, så du skal ikke blive frustreret, hvis ikke det lykkes de første par gange.

Øv dig lidt hver dag i et par uger.

Min erfaring siger mig, at du efter nogle gange bliver mere bevidst om, hvornår du er anspændt eller afslappet i kroppen.

Og så er du allerede rigtig godt på vej…

Øvelser til meditation, afspænding og mindfulness finder du her

God sommer

Husk at passe rigtig godt på dig selv

Lise – Fertilitetsrådgiver

Lektor i psykologi og cand.pæd.pæd.psyk

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest